The Vase

In The Vase, Cie.OFEN continues its work into symbolism and poetry of the body. Stripping away dance vocabulary and bringing to the surface the exquisite tensions of what is both beautiful in nature and horrendous at the same time.

The Vase (60mins approx.) is based on the play “Purgatorio” by Ariel Dorfman (2008) . The characters Medea and Jason, are situated in Purgatory, awaiting their separate fates for the afterlife. Within their interactions with each other and their surroundings, extremes appear like empathy and destruction, hate and love, beauty and ugliness, and emptiness and overwhelming fullness.

Alternating between the fiction of the story and the reality of the actual theatre itself, the dancers operate the lighting and the sound from a desk centre-stage, providing their own scenography and revealing the illusion behind the theatrical representation.

 

“The final phrase [of the performance] provides the total picture. What makes this performance even more special is that the dancers themselves were responsible for light and sound.”

– Margot Croubels

 

The Vase came about after Gala studied Medea to play in a work by Wim Vandekeybus.  Some time later, Cie.OFEN took on the ancient work of Greek mythology by Euripides while overlaying it with a more recent theatrical play “Purgatorio” by Ariel Dorfman (2008) which presents Medea and Jason’s quest for retribution in the afterlife.  As a third reference Cie.OFEN explored their own questions about the topic, with their personal experiences and perspectives on revenge, retribution and forgiveness to bring a three dimensionality to the subject matter.  The piece is staged with the performers controlling the lighting and sound onstage, a visual cue to emphasis the illusion of reality in theatre as well as the presence of reality in fiction.

Credits

Performers: Michael Carter, Gala Moody

Created by: Michael Carter, Gala Moody (Cie.OFEN)

Composer: Sascha Budimski

Lighting design: Michael Carter

Rehearsal assistance: Iker Arrue

Management: Cie.OFEN

 

The Vase premiered 3rd October 2015 at Ulti’Mates Festival – Schouwburg Kortrijk 

The Vase was developed during residencies with:

  • Desthelheide Dworp,
  • Centro Danza Canal Madrid,
  • Compañía Nacional de Danza Spain,
  • Ultima Vez – Wim Vandekeybus Belgium,
  • Leigh Warren & Dancers Adelaide and
  • RITCS Brussels.

Cie.OFEN would also like to thank the generous support of Jackstädt Stiftung, Kulturbüro Wuppertal, and die börse – wuppertal.

Performances

20 June 2015 (preview)
RITCS – Brussels, Belgium

03 October 2015 (premiere)
Ulti’Mates Festival – Schouwburg Kortrijk, Belgium 

02 June 2017
die börse, Wuppertal, Germany

22 October 2017
Move! Festival – Fabrik Heeder, Krefeld, Germany

 

Press/Reviews

24 October 2017 

 

Von der Kunst, zu lieben

Von Isabel Mankas-Fuest, Rheinische Post

 

Die Compagnie Ofen zeigt in “The Vase” ein herausforderndes Stück über die Liebe – zwischen Performance, Tanz und Schauspiel.

 

 

– English version below –

Zwei Menschen, die sich lieben. Sie (Gala Moody) ist eine auffallend große, aparte Frau. Ihr blondes Haar trägt sie offen, ihr Leinenkleid umspielt ihren durchtrainierten Körper, sie ist barfuß. Er (Michael Carter) ist groß, dunkelhaarig, seine Gesichtszüge sind fein. Er trägt einen Oberlippenbart, sein Leinenhemd ist aufgeknöpft, sein Oberkörper frei, die Hose leger geschnitten, auch er ist barfuß. Ein attraktives Paar. Doch zunächst treten sie in der Tanzperformance “The Vase” beim Festival “Move” in der Fabrik Heeder nicht zusammen auf, sondern getrennt.

Gala Moody betritt die Bühne, setzt sich an den Tisch am Bühnenrand. Von hier wird ein Teil des Lichtdesigns gesteuert und die Musik, teils vom Computer abgespielt, teils live im Loop aufgenommen. Nach einem Kostümwechsel nimmt Moody auf einem Stuhl in der Mitte der Bühne Platz, mit klarer Stimme beginnt sie zu sprechen. Die englischsprachigen Sätze sind für die Zuschauer leider schlecht verständlich. Mit dem Gesicht zum Publikum gerichtet fragt sie: “Hast du heute schon Worte der Liebe gesagt?” Und liefert sofort die Antwort: “Es gibt heute keine Worte der Liebe.

” Die Musik wird lauter, ihre Stimme auch, bis sie schließlich die Sätze herausschreit. Moody tanzt dazu in schnellen, kraftvollen Bewegungen – aus dem Off tönen in Wiederholungsschleife ihre immergleichen Sätze. Carter kommt dazu. Ihre Blicke treffen sich, doch ihre Körper scheinen einander auszuweichen. Alles wirkt schwer, wie in Zeitlupe. Die nächste Szene schildert die heiteren Momente einer Liebesbeziehung, leicht und beschwingt.

Die Stimmung kippt bald wieder. Sprachfragmente im Loop werden boshaft. Carter schleudert Moody in schwindelerregender Schnelligkeit durch den Raum, sie befreit sich und steht gelöst von ihm, so verstellt er den Blick auf sie und ihre sinnliche und glasklare Bewegungssprache. Sie tanzen getrennt und doch zusammen. Ein ständiges Ringen um Nähe und Distanz, Zuneigung und Abscheu folgt. Cie.Ofen wagen mit “The Vase” eine tänzerische Interpretation von Ariel Dorfmans Theaterstück “Purgatorio”, das wiederum eine Adaption von Euripides’ “Medea” ist.

Mal sieht der Zuschauer die Tänzer als Medea und Jason und mal als sie selbst, beschäftigt mit der komplexen Technik aus Licht und Ton. Es hätte den Stoff der griechischen Mythologie gar nicht als Referenz gebraucht, die komplexe Erzählung von “The Vase” besteht nicht zuletzt auch aus der biografischen Geschichte, die die Tänzer miteinander verbindet und von der großartigen Persönlichkeit zweier Künstler lebt, die seit über zwölf Jahren zusammen tanzen.

http://www.rp-online.de/nrw/staedte/krefeld/von-der-kunst-zu-lieben-aid-1.7162486

 

 

 

24 October 2017

From the art of loving

By Isabel Mankas-Fuest, Reinische Post

 

Cie.OFEN shows “The Vase”, a challenging piece about love – somewhere between performance, dance and theatre.

Two people who love each other. She (Gala Moody) is a striking woman. Her blonde hair worn down, her linen dresses wrapped around her trained body, she is barefoot. He (Michael Carter) is tall, dark-haired, his facial features are fine. Bearded, his linen shirt is unbuttoned, his upper body free, the trousers are a loose cut, he is also barefoot. An attractive couple. But first they do not compete together in the dance performance “The Vase” at the festival “Move” at the factory Heeder but separate.

Gala Moody enters the stage and sits down at the table situated at the edge of the stage. From here, a part of the lighting design is controlled and the music, partly played by the computer, partly live in the loop. After a change of costume, Moody takes a chair in the middle of the stage, she begins to speak with a clear voice. The English-language sentences are unfortunately quite difficult to understand. Face to the audience, she asks, “Have you said any words of love today?” And at once the answer is: “There are no words of love today.

“The music becomes louder, her voice also, until she finally shouts out the sentences. Moody dances to it in fast, powerful movements – from the opening sound in the repeating loop their always equal sentences. Carter enters. Their looks meet, but their bodies seem to repel each other. The next scene portrays the cheerful moments of a love affair, light and lively.

The mood is darkening again soon. Speech fragments in the loop become malicious. Carter hurls Moody through the room in dizzying speed. She frees herself and stands by him, so he shifts his gaze to her and her sensuous and glacial movement language. They dance separately and yet together. A constant struggle for closeness and distance, affection and disgust follows. Cie.Ofen dances with “The Vase” a dancer interpretation of Ariel Dorfman’s play “Purgatorio”, which in turn is an adaptation of Euripides’ “Medea”.

Sometimes the viewer sees the dancers as Medea and Jason and sometimes as themselves, busy with the complex technique of light and sound. It has not only used  the material of Greek mythology as a reference; the complex narrative of “The Vase” also consists of the biographical history that connects the dancers and their lives, from the great personalities of two artists who have been dancing together for over twelve years.

 


 

22 October

 

Heißkalter Liebeskampf

Von Nicole Strecker, Tanzweb.org

 

 

 

– English version below –

„The Vase“ von Cie. Ofen beim Festival Move! in Krefeld

 

Die Frau ist nicht zu halten, nicht zu retten. Medea, die brutalste, unbezwingbarste Heroine der griechischen Mythenwelt, Mutter und Monster, beklagenswertes Opfer und unfassbar rachsüchtige Täterin. 2014 gab die Tänzerin Gala Moody die Medea in Wim Vandekeybus‘ Produktion „Booty Looting“, und man kann gut verstehen, dass diese so urgewaltig-heutige Frau, ihr grenzensprengend-radikaler Liebesbegriff sie nicht losgelassen hat. Ein Jahr später entwickelten Moody und ihr Partner Michael Carter „The Vase“: Ein Stück über ein Paar im ewigen Machtkampf-Modus wie einst Medea und ihr Gatte Jason. Wer manipuliert hier wen? Moody und Carter gelingt es großartig, das emotionale Kräftemessen zwischen Mann und Frau klischeefrei, weil mit heißkaltem Kalkül zu inszenieren. Es bleibt ein Spiel – und ist doch schmerzhafte Schikane.

Auftritt Gala Moody – schon der Name eine Verheißung! – Auftritt also im langen beigen Kleid. Eine blasse Heroine. Das blonde Haar strähnig-ungekämmt, ihre Arme, Beine, auch die Finger und Füße, alle Gliedmaßen so feenhaft lang und dünn. Sie scheint aus einer anderen Zeit zu kommen, doch dann geht sie ganz irdisch an ein Mischpult, das mitten auf der Bühne steht, dämmt das Licht, tippt eine Tondatei auf dem Computer an. Vorbereitungen für ihre Szene, ein selbstgemachtes Setting und ein Statement: Was hier geschieht ist nur eine Theater-Illusion, eine Versuchsanordnung, um den Albtraum „Liebe“ zu verstehen. Hier wird Euripides‘ Medea-Tragödie zitiert und dessen Adaption durch den unbekannteren chilenischen Autor Ariel Dorfman, der durch seine Biografie im Chile von Diktator Augusto Pinochets stets besessen war von den Themen Rache und Vergebung. Man ist in Sartres Hölle, die die anderen für uns sind. Und man ist in Heiner Müllers berühmtem Liebeskampf-Stück „Quartett“, in dem Mann und Frau sich nur um des Spiels wegen zerfleischen und dabei die Geschlechterrollen wechseln. Das geschieht nun auch bei Gala Moody und Michael Carter.

Nachdem Moody zunächst allein immer wieder die ersten Worte des Euripides-Dramas rezitiert hat, tritt Carter auf. Man taxiert sich. Die Körper sind angespannt als erfasse sie beim bloßen Anblick des anderen ein Schmerz-Krampf, als habe Jason Medea schon wegen einer anderen verraten, als habe sie schon die Kinder gemordet. Doch dann springt Moody plötzlich mit einem Lachen zurück an einen viel früheren Punkt ihrer Beziehung. Carter behauptet: „I am her. Ich bin sie.“ Er ist Medea, die Fremde, die Starke. Und während er ihre Vorlieben ausplaudert, zuppelt und grapscht sie an ihm herum, hält ihm den Mund zu, rempelt ihn an, hüpft auf einem Bein, als er ihr versehentlich auf den Fuß tritt. Eine raue Zärtlichkeit, zwei Körper ohne Misstrauen und Scham. Aber war der Schubser jetzt nicht doch ein bisschen grob? Die Arme um den Hals nicht ein bisschen zu fest? Es sind nicht gerade Küsse, die hier Penthesilea-gleich zu tödlichen Bissen werden, doch unmerklich verhärtet sich zwischen Moody und Carter ein Streicheln zu einem Krallen, wird aus einem behutsamen Tändeln der Hände ein kräftemessendes Pressen.

Fantastisch wie genau die beiden an diesem Abend an der Ambivalenz jeder Geste gearbeitet haben. Zwei Star-Tänzer: Sie arbeitete mit den wilden Kerlen der Tanzszene wie Romeo Castellucci, Ivo Dimchev und eben Wim Vandekeybus. Er ist seit 2014 beim Tanztheater Wuppertal und eher mit dem Charisma des sensiblen Melancholikers ausgestattet. Eigentlich ein wunderbares Pendant zur rigorosen Tatfrau Moody, was ihre noch junge Formation „Cie. Ofen“ absolut attraktiv macht. Diesmal aber fegt Medea-Moody ihren sanften Jason in die Ecke, und wenn seine eigentlich sarkastisch gemeinten Übergriffe eher wie behutsame Zähmungsversuche wirken, dann ist das „Unentschieden“ im erotischen Machtkampf doch ziemlich unglaubwürdig.

Trotzdem: Wie die beiden sich so betörend ernsthaft in die körperlichen Befindlichkeiten ihrer Figuren hineingewühlt haben. Wie klug sie die Stereotypen des  Sujets reflektieren und auf jeden billigen Effekt verzichten – das ist bestechend. Die Liebe als Krieg, in dem es keinen Sieger geben kann – Gala Moody und Michael Carter erzählen von dieser uralten Desillusionierung aller Romantiker mit der leidenschaftlichen Resignation zweier Psychologen – die doch keine noch so smarte Analyse vor dem Sog der Emotionen schützen kann.

– Von Nicole Strecker

http://www.tanzweb.org/krefeld/nachtkritiken-krefeld/heisskalter-liebeskampf

 

 

Not to be stopped, not to be saved

By Nicole Strecker, Tanzweb.org (translated by Veronica Posth)

 

Gala Moody and Michael Carter succeed with “THE VASE” in Krefeld

 

A woman who is not to be stopped, not to be saved. Medea, the most brutal, most uncontainable hero of all the Greek myths, mother and monster, lamentable victim and incomprehensibly vindictive perpetrator. In 2014, dancer Gala Moody played Medea in Wim Vandekeybus‘ production “Booty Looting“, and it is understandable why this character who is a primitive force of nature even in the present-day, who radically destructed the concept of the love story, doesn’t let go.

A year later, Moody and Michael Carter started development on “The Vase“ which is a piece about a couple in the mode of eternal power-struggle, like at one time Medea and her husband Jason. But who manipulates whom? Moody and Carter succeed magnificently in making the emotional power struggle between man and woman cliche free, with steep calculated changes, to stage. It remains a game – and yet it is painful harassment.

The performer Gala Moody – already the name is a promise! – appears in a long beige dress as a pale hero. Her fair hair uncombed and her arms, legs, also fingers, feet, all fairylike, long and thin. She seems to come from another era, but then she mundanely goes to a mixing console, which stands in the middle of the stage; she dims the lights and tips a sound file on the computer. Preparations for her scene, a self-made setting and a statement: – what is happening here is just a theatrical illusion, an experimental arrangement to understand the nightmare “love“ – Here, Euripides’ tragedy Medea is quoted and its adaptation by an unknown Chilean author, Ariel Dorfman who, in his biography written in Chile during the the dictatorship by Augusto Pinochets, was clearly possessed and obsessed by the themes of revenge and forgiveness. In The Vase we find ourselves in Sartre’s hell, which is what others are for us. We are in Heiner Müller’s famous piece about a lovers quarrel „Die Quartet“, in which man and woman are playfully destructing themselves, in the process changing the gender roles. Thats what occurs with Gala Moody and Michael Carter.

After Moody, alone, continuously recites the first words of the Euripides drama, Carter appears. They measure each other up. Their bodies are tense as if the bare look of each other provokes a painful spasm, as if Jason has already betrayed Medea with another, or as if she had already murdered their children. Then Moody suddenly jumps back with a laugh to a much earlier point in their relationship.

Carter then claims “I am her”. He is Medea; the immigrant, the powerful. And while he babbles to his beloved one, she jumps around and grabs him, keeps his mouth closed, jostles him, bounces on one leg as he accidentally steps on her foot. The rough tenderness of two bodies without suspicion nor shame. But are not the shoves now a bit crude and the arms around the neck a bit too tight? These are kisses that become Penthesilea-like deadly bites, the interaction between Moody and Carter becomes imperceptibly harder, from stroking to clawing, from gentle tangle of the hands into forceful constraining.

This evening the two have worked sensationally on the ambivalence of each gesture. Two star dancers. She worked with the wild fellows of the dance scene: Romeo Castellucci, Ivo Dimchev and Wim Vandekeybus. He has been with the Tanztheater Wuppertal since 2014.  Having the charisma of a sensitive melancholic, he us intrinsically a wonderful counterpart to the rigorous action women Moody, this makes their still young company “Cie. OFEN“ absolutely attractive.

This time, however, Medea-Moody removes her gentle Jason to the corner, as if his sarcastic, cruel attacks are more like cautious attempts to subdue, the ’suspension of hostility‘ in the erotic power play is somewhat unbelievable.

Nevertheless, it is captivating how the two have so enchantingly and intensively rummaged into the physical sensibilities of their characters and how cleverly they reflected on the stereotypes of the subjects doing it without any chintzy effect, it wins you over. Love as a war in which there can be no winner. Gala Moody and Michael Carter tell of this age-old disillusionment of all romantics with the passionate resignation of two psychologists, even with the most shrewd analysis, one will not be exempt from the pull of emotions. – By Nicole Strecker

http://www.tanzweb.org/krefeld/reviews-krefeld/not-to-be-hold-not-to-be-saved-gala-moody-and-michael-carter-succeed-with-the-vase-in-krefeld